Через терни до зірок.


Завершується  2013  рік,  а  з ним  і  п’ятий  рік   моєї    роботи на посаді директора.  Набутий управлінський досвід  дозволяє констатувати:  успіх -  це результат  важкої  кропіткої  праці. На  перше  місце  виходить   мистецтво  керівника   реалізувати  всі  свої  мрії   і   плани   та  добитися  бажаного   результату.  А   з  чого   все  починалося? З констатації сумних реалій 2008 року.  Летичівська ЗОШ №2  ледве набирала учнів до першого класу.  Непокоїло і ятрило душу: « Чому так сталося?   Чому в школі, в якій я працюю, розпочавши трудову діяльність ще з посади старшої піонервожатої в професійно сформованому колективі,  не було результату!?» Ситуація, яка склалась, вимагала кардинальних змін, а з ними і   вирішення головного завдання:  «Що потрібно зробити,  щоб  із стану школи,  яка  деградує, перейти у стан школи динамічного розвитку?»    Фільм    про історію  Летичівської  СШ №2,  де    був зібраний  цікавий   історичний матеріал  про заклад, що  вів  свій  початок  ще  з далекого  1909  року,  коли в Летичівському повіті  була  відкрита класична гімназія, підштовхнув до дій.  «А чому б  нам  не відродити   гімназію?   Чому б  не  стати  закладом  інноваційного  типу, таким,  як  успішна та  відома  своїми  здобутками   гімназія  №2 міста Хмельницького?»    Ця  ідея  зустріла  розуміння  з боку  районного  відділу освіти, обласного управління освіти та науки, Хмельницького обласного інституту післядипломної  педагогічної  освіти, Летичівської районної  ради. Після тривалих  консультацій  з  освітянами та управлінцями    за приклад  було  взято  досвід  колег  з  Асоціації  «Відроджені гімназії  України»,  які  допомогли розробити  концепцію,  підготувати  необхідні   документи, а розуміння і підтримку ми отримали від  інституту післядипломної педагогічної освіти. Відбулось засідання експертної комісії обласного управління освіти і науки. Після наполегливої  і напруженої праці рішенням двадцять другої сесії Летичівської районної ради п’ятого скликання від 5 лютого 2009 року № 9-22/2009 заклад  було  реорганізовано в  «Летичівський  НВК№2 «ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія»  Відбувся перший крок  до омріяної  мети. Але перший крок  виявився   дійсно  першим,  за ним потрібно  було  зробити    наступні  і часто болючі кроки,   бо  відсутня сучасна  матеріальна   база,   кадри,  які  не завжди  готові  підтримати   інноваційний поступ,  так  як  виросли  в   іншу  епоху,  за  спиною  не  було  багажу  управлінського досвіду. І  тут  на  допомогу  прийшов  клуб  творчо працюючого  директора «Співробітництво»  під  керівництвом  Рачок Т.М.,  що дав  змогу  познайомитись  з  кращими  освітніми  установами області,  набути  першого  управлінського  досвіду і отримати великий ступінь довіри, приймаючи обласний семінар директорів на початках становлення гімназії. Вбираючи  як  губка,   все  нове  і  прогресивне, школа  почала  змінювати  своє обличчя: прийнятий новий Статут; затверджений гімназійний навчальний план;  запрацювали   розвивальні  студії («Руханка і пластика»,  «Риторика», «Народні ремесла», «Хореографія»,  «Театральне мистецтво»);  введено  вивчення польської мови;  в  колектив  влились молоді педагоги; з’явились головні  атрибути відродженої гімназії: гімн, хоругва, гімназійна форма з шевронами , перша посвята  в  гімназисти  із врученням академічних книжок; загін   барабанщиць,  що став візитівкою  Летичівської  гімназії; удосконалювалась матеріальна  база.  Заклад почав  брати активну участь у  проектній  діяльності. Першим  успішно  реалізованим  проектом  стала   участь  гімназії  в  обласному   конкурсі  на  кращу  модель школи  сприяння  здоров’я,   який був відповідно оцінений. Запам’ятались  слова Бобровнік С.М.: «Добре  представила  свою  школу!»  Перший  успіх спонукав до  подальшої  реалізації  наступних інноваційних  гімназійних проектів:  «Ландшафтний дизайн шкільного подвір’я» (створення відпочинкової зони для учнів та вчителів гімназії, відновлення шкільного фонтану); «Мандрівник» (одноденний туристичний похід всіх учнів та вчителів гімназії стежками рідного краю з приготуванням їжі на відкритому вогні, встановленням похідного намету на 150 місць, виконанням пісень біля спільної гімназійної ватри); «Майданс» (музично-оздоровче танцювальне свято, спортивні ігри з тренерами);  «Летичівська січ» (виховання молоді на козацьких традиціях, проведення   літнього таборування в найкращих куточках Летичівщини );  «Вулик» (дитяче об’єднання учнів початкової ланки), шкільні музеї (козацької слави, краєзнавчий, історії школи),  «Партерство в освіті» (налагодження  співпраці з  закладами нового типу міста Хмельницького(гімназія №2,  ССШ№1, НВО№28,  НВО№9), м.Києва (ліцей №293, гімназія №267), Одеської обл (гімназія №7 м.Одеси, НВК-ліцей с. Нові Трояни Болградського  району),  Чернівецької обл.(гімназія м. Хотина, гімназія с. Клішківці), Тернопільської обл.(ЗОШ №24 м. Тернополя, гімназія м.Заліщики).  Кожен із вищезазначених проектів вимагав складання плану, кадрового  та матеріального  забезпечення.  В  процесі реалізації проектів     сформувався головний принцип  діяльності Летичівської гімназії: «Інтелектуально розвинену та фізично здорову особистість виховуємо сьогодні».
  У важкій і напруженій  праці,  щоденних турботах швидко  промайнули    три  навчальні роки. Концепція  відродження  гімназії  була  реалізована!  Прийшов  перший  успіх!  Змінилось ставлення  колег  до  своєї  професійної  діяльності,  а  з  ним і думка громади,  відновився набір учнів. Школа із закладу, що  деградувала,  перейшла у стан   стабільного розвитку і нових перспектив.  А  що ж робити  далі, куди рухатись?  А далі з’явилась нова стратегія розвитку навчального  закладу, як наслідок глибокого SWOT-аналізу. На цій основі  розроблена  Концепція  та  Перспективний   план роботи  Летичівської гімназії до  2016  року (ІІ  етап розвитку),  в  якому зафіксовано  очікувані   результати. Колектив  зосередив свою діяльність на  розвиток  здібностей,  обдарувань  і талантів дітей через  створення позитивного мікроклімату  та сприятливих умов для їх творчої самореалізації. Створено філію МАН -  наукове товариство «Гімназист».  Учні почали  брати активну участь у різноманітних Всеукраїнських  конкурсах.  Впроваджено систему моніторингу  та  рейтингу  навчальних  досягнень,  а  також  рейтингу кращих  класів,  що  визначаються  Шкільним Парламентом,   висвітлюються на сторінках гімназійного часопису «ШОК» (шкільна, оригінальна, класна) та сайту гімназії.   Досвід роботи  закладу  опубліковано  в  альманасі  ХОІППО   «Сільська  школа  -  доброти  колиска»,  журналі  «Директор школи» видавництва «Шкільний світ», часописі ХОІППО «Майбуття».
Одне із  стратегічних завдань розвитку навчального закладу  - впровадження  програми  «Партнери  в  освіті» на європейському  рівні.   Першою сходинкою для налагодження міжнародних партнерських стосунків став візит делегації освітян з польського містечка Івановіци до Летичівської гімназії,   а вже в червні у складі делегації освітян з Летичева ми здійснили дружній візит в навчальні заклади гміни Івановіци, що неподалік Кракова.  Згодом   учні Летичівської гімназії відвідали літню польську школу, були організовані  поїздки до Кракова,  створена міжнародна волонтерська група з метою відновлення пам’яток польської культури. Як  наслідок  роботи – участь у   конференції  «Національні  меншини  Летичівщини»,   відкриття коридору  українсько–польської  дружби,  презентація  клубу   любителів  польської  мови  «Короліски». Співпраця з Корпусом Миру сприяла активізації  роботи  шкільного європейського клубу. Частими стали зустрічі гімназистів з іноземними гостями, нової якості набули мистецькі і розвивальні студії,  що дало нам змогу брати участь у міжнародних творчих фестивалях  різного рівня. Колектив барабанщиць гімназії та хореографічна студія «Акцент» стали призерами Міжнародного дитячого фестивалю «Сонце. Радість. Краса» в м. Несебр (Болгарія), а в цьому році - лауреатами Міжнародного фестивалю «Хвиля ідей» в м.Кранєво (Болгарія). В професійному конкурсі змагались юні вокалісти, кращі танцювальні колективи.  Щоденні майстер-класи для дітей і дорослих, праця аніматорів, цікаві екскурсії, карнавальна хода, дух боротьби - все це зближувало учасників,  встановлювало творчі контакти, зміцнювало дружбу і міжнародні зв’язки. Попереду – встановлення партнерських стосунків з українською гімназією м.Любляни (Словенія).
Розвиток світового і, зокрема, європейського освітнього простору, об’єктивно вимагає від української школи адекватної реакції на процеси реформування  загальної середньої освіти, що відбуваються у провідних країнах світу. Розуміючи  реалії  сьогодення  у  2013  році  розпочато  активну  роботу  по інформатизації  освітньої  діяльності Летичівської  гімназії  через  застосування   інноваційних підходів у  навчально-виховній роботі. 47  педагогів  закладу   пройшли  навчання  за  програмами  «Інтел»  та  Microosoft   «Партнерство в навчанні»,  отримавши  відповідні сертифікати.    Участь  у  роботі  освітньої   мережі  Microsoft «Партнерство в навчанні»  надає можливість вчителям-новаторам публічно представляти свої доробки та отримувати поради, зауваження і рекомендації від колег-освітян, обмінюватись ідеями, новинами, а також власним досвідом застосування інноваційних інструментів у роботі з учнями. Також мережа «Партнерство в навчанні» дає доступ до освітніх програм, планів уроків та практичних занять.
Зміцнено матеріальну базу  комп’ютерних  класів,  для вчителів гімназії  організовано та проведено   навчальні семінари із залученням  провідних спеціалістів з Києва. Педагоги гімназії - активні учасники семінарів, майстер-класів, вебінарів, конференцій, літніх  управлінських  шкіл,  що  використовують у своїй роботі  програми MasterTool та Easy School Book,  створюють  електронні конспекти  уроків із розміщенням їх у хмарних сервісах.  29  листопада 2013 року учителі гімназії  пройшли  тренінг з хмарних технологій Office 365  в  центральному офісі корпорації Microsoft в  Києві.  Учні  та  педагоги  гімназії  взяли   активну   участь   у   другому  етапі  Національного проекту «Відкритий  світ» (youtu.be/A5bfrjB_oVE)
За п’ять років функціонування у новій якості реорганізована Летичівська  гімназія   стала  громадсько-активною  школою: бере участь  у  діяльності  Асоціації керівників закладів освіти нового типу «Відроджені  гімназії України»,   Асоціації керівників інноваційних  закладів освіти Хмельницької  області,  Клубу  творчо працюючого  директора «Співробітництво»,   Клубу  творчого  директора  Летичівського РМК (директор Летичівської гімназії обрана його  керівником), Летичівської районної ради (депутат,  секретар комісії з питань освіти).    Відвідуючи  семінари  і  конференції  ми  активно і  ціленаправлено  впроваджуємо  в  гімназійне  життя  кращий  педагогічний  досвід   і щедро  ділимося  своїм, виступаючи  на  Всеукраїнських та обласних конференціях.   Зокрема на теми: «Формування толерантних якостей особистості  як одна із складових шкільної системи» (Київ, березень  2013рік), захист управлінського проекту на тему «Модернізація змісту, форм і методів роботи з педагогічними кадрами в діяльності інноваційного закладу в умовах сталого розвитку суспільства», (Хмельницький, березень   2013 рік) ,  «Формування ключових соціально-культурних компетентностей учнів через налагодження співпраці з європейськими освітніми партнерами»  (Чернівці,  вересень  2013 рік),  «Інноваційні освітні технології національно-патріотичного виховання дітей та молоді в Летичівській гімназії» (смт.Щасливе  Бориспільського  району Київської  обл.,  червень 2013 рік),   участь  у  парламентських слуханнях в Верховній  Раді  України ( Київ,   жовтень  2013 рік),  «Формування іміджу сучасного  навчального закладу засобами інформаційно-комунікаційних технологій» (Київ,  листопад 2013 рік), «Інформатизація освітньої діяльності школи нового типу – з досвіду роботи Летичівської гімназії» (Київ,  листопад  2013 рік ).
 Аналізуючи  пройдений   шлях можна  констатувати,  що  наша  п’ятирічна   праця була  успішною і  увінчалась   яскравими   здобутками.  Колектив   гімназії   за  наслідками  навчально-виховної  роботи першим  із навчальних  закладів  Летичівського  району   був  занесений  до  Всеукраїнської  книги «Флагмани освіти і науки України», нагороджений Почесним  дипломом  «За  активну  роботу  з   впровадження педагогічних  інновацій  в  навчально- виховний процес»  Міжнародної виставки   «Сучасні  заклади  освіти – 2013». Для мене особисто -  це   перемога  у  Всеукраїнському  конкурсі   «Директор  ХХІ  століття» в номінації «Управління  якістю освіти» із врученням нагрудного знаку «Переможець конкурсу», нагородження  ювілейною медаллю «20 років ВГУ» за  відродження Летичівської   гімназії, Почесними грамотами обласної державної адміністрації, обласного управління освіти і науки, Хмельницького ОІППО, Летичівської районної державної  адміністрації, Летичівського районного  відділу освіти,  присвоєння  звання «Вчитель – методист».
За  словами  Жака Делора: «Мета  сучасної  освіти – навчити жити, навчити працювати, навчити спілкуватися й бути готовим до постійного навчання  й  удосконалення».  А сучасний  керівник ,спеціаліст з управління, працює з людьми професійно, підвищуючи якість виконавської діяльності не стільки директивами,  скільки через знання психології підлеглих. Саме це  було головним мотивом мого вступу   до  Київського  Університету  менеджменту освіти,  який  закінчила  у  2013  році  з відзнакою.   Підготовка  і виконання  дипломної магістерської роботи за темою  «Формування іміджу сучасного навчального закладу засобами інформаційно-комунікаційних технологій» (на прикладі Летичівського НВК №2 “ЗОШ І-ІІІ ст. - гімназії”)  знайшла  своє продовження у  подальшій   співпраці   із фахівцями закладів післядипломної педагогічної освіти, науковцями науково-дослідних інституцій Національної академії педагогічних наук України, (підписано договір про  співпрацю  від 11 листопада 2013 року).   Ілюстрацією такої кластерної співпраці є проведення дослідно-експериментальної роботи за темою «Інформатизація освітньої діяльності школи нового типу» на базі Летичівського навчально-виховного комплексу №2 «ЗОШ І-ІІІ ступенів – гімназія» Хмельницької області на 2013 – 2018 роки спільно з Університетом менеджменту освіти АПН України (кафедра дистанційного навчання), Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти МОН України(кафедра інформатизації освіти), Хмельницьким ОІППО. Це нам дає  сили і  впевненість  реалізувати  наші  плани  і в  недалекому  майбутньому  стати сучасним  європейським  навчальним   закладом( ІІІ етап розвитку гімназії),  яким  би  пишалась Летичівська  громада.

  Директору ніколи не досягти вагомих результатів без професійно підготовленої команди. Мета керівника повинна  стати  метою  колег-однодумців.  Хочу: вірити в тих,  хто  поряд,  заохочувати  їх,  вселяти  надію.  Мрію:  щоб  колеги  вірили  в  мене,  слідували за  мною. Працюю: над реалізацією наміченого. Переможцями не стають  на рингу - там  їх  просто  визнають  такими. Переможцями  стають  завдяки важкій,  щоденній  праці.  Древні  філософи були праві : «Per aspera ad astra — Через терни   до зірок!»  

Немає коментарів:

Дописати коментар